Maar een beetje crisis maakt bij Hema de worst niet lauw, dat bewezen ze ook deze keer weer. In plaats van in de verdediging te schieten, gebruikten ze het moment om hun traditionele rookmethoden te benadrukken en daarmee hun merkidentiteit te versterken. En dat niet dagen later, maar direct. Dankzij hun scherpe PR konden ze snel reageren. Geen gehannes met lange productietijden; gewoon direct de juiste mensen aan het werk, en de waarheid vertellen.
Het laat zien hoe belangrijk het is om snel en adequaat te reageren. In deze tijd is video de meest bekeken en impactvolle vorm van communicatie. Het vermogen om binnen no-time een heldere boodschap te verspreiden is goud waard in een crisis. Daarom is een interne videostudio geen luxe, maar een must-have voor elke organisatie. Met een interne videostudio kan je snel inspelen op ontwikkelingen. Nieuws wacht immers niet, en zeker in een crisis moet je direct kunnen reageren. Een video zegt meer dan duizend persberichten, en met beeld en geluid kun je de toon zetten in de tijdlijn van jouw volgers voordat anderen dat doen.
En dit geldt niet alleen in tijden van crisis. Ook als het nieuws gunstig is, biedt zo'n studio kansen. Nieuwe productlancering? Een belangrijke mijlpaal? Met een eigen studio kan je direct erop inspringen om je verhaal te delen. Snel, authentiek en helemaal in je eigen stijl.
De manier waarop Hema de crisis vertaalde naar een slimme advertentie, is ook een schoolvoorbeeld van hoe je actief je merk bewaakt. Veel bedrijven kunnen hier nog een puntje aan zuigen. Want laten we wel wezen: in deze snelle wereld is het niet de vraag óf je een keer een slechte persdag hebt, maar wanneer. En dan is het, net zoals bij Hema, zaak om de rook snel te klaren.